לימודי CBT שניידר | ראיון עם ד"ר מעיין שורר

ראיון עם ד"ר מעין שורר
על התכנית ללימודי CBT לילדים ונוער במרכז שניידר


ספרי לי קצת על עצמך
אני פסיכולוגית קלינית ואמא לשלושה בנים. אני עובדת בבית חולים שניידר מאז היותי מתמחה, כשלאורך השנים עבדתי שם ביחידות פסיכולוגיות שונות שמתמחות ב-CBT. הייתי גם פסיכולוגית של מרפאת סכרת במשך תקופה. לפני 6 שנים התחלתי לנהל את היחידה לטיפול בפוסט טראומה ובאילמות סלקטיבית, שזו יחידה שנותנת טיפוליCBT  לילדים עם אבחנות אלה. לצד ניהול המרפאה, אני מרצה ב בתכנית ה-M.A לפסיכולוגיה קלינית במרכז האקדמי רופין, שם אני מנחה פרקטיקום באוריינטציית CBT  ומלמדת קורס בפסיכותרפיה בילדים ונוער. בעבר הנחיתי גם פרקטיקום CBT במגמה הקלינית לילד באוניברסיטה העברית. יש לי גם קליניקה משלי ואני עוסקת במחקר על שני התחומים שבהם אני מתעניינת -  פוסט טראומה ואילמות סלקטיבית. במיוחד מעניין אותי לחקור תהליכים טיפוליים.  כבר כמה שנים אני חוקרת את השילוב בין פוסט טראומה וחבלות ראש קלות בילדים, ואת האפשרות לטפל בהם ב-CBT. בנוסף, אני חוקרת, בעזרת סטודנטיות שלי מרופין, את השפעת היכולת המשחקית שלילדים אלה על רמות החרדה שלהם.
ספרי לי קצת על המחקר סביב אילמות סלקטיבית
אילמות סלקטיבית היא הפרעת חרדה שמופיעה בגילאים מאוד צעירים, בדרך כלל כשהילד נכנס למסגרת חינוכית ומתבטאת בהימנעות של הילד מלדבר במצבים חברתיים, כשברקע יש יכולת שפתית תקינה. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי איתם הוא טיפול המאוד דומה לטיפול בחרדות, אלא שצריך להיות מאוד יצירתיים כדי להצליח לעבוד עם ילד שבדרך כלל  לא מדבר עם המטפל שלו. אחת הדרכים שאנחנו מצאנו כמאוד יעילות היא להכניס המון משחקיות לתוך הטיפול ולתוך משימות החשיפה ההתנהגותיות. הגישה המשחקית מצליחה להפיג את החרדה של הילד בזמן החשיפה ובצורה מאוד עדינה והדרגתית אנחנו מציבים לו בתוך המשחק דרישות להתחיל לדבר. אנחנו רואים הצלחות מאוד יפות. זה הוביל גם לרצון לחקור את החשיבות של עמדה משחקית אצל הילד ואת היכולת של ההורים להכניס משחקיות כשהילד שלהם נתקף בחרדה, ובאמת מצאנו קשר בין רמת המשחקיות של הילד לבין רמות החרדה שלו אצל ילדים עם אילמות סלקטיבית.
ספרי לי על תכנית ה-CBT  שאת מנהלת
יש לנו תכנית דו שנתית הכוללת חלק עיוני וחלק מעשי. בחלק העיוני אנחנו נותנים את הבסיס התיאורטי לגישה ומלמדים  טכניקות בסיסיות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי. אחר כך אנחנו מלמדים את מאפייני הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בפסיכו-פתולוגיות שונות; הפרעות חרדה, הפרעות דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעות קשב וריכוז ועוד, כשהדגש הוא כל הזמן על הייחודיות של ההפרעות האלה בילדות ועל ההתאמה של הטכניקות ממבוגרים לעולם הילדים. בחלק המעשי מדובר בפרקטיקום שהסטודנטים עושים אצלנו בתוך המרפאות של שניידר. חשוב לציין ששניידר הוא אחד המוסדות הציבוריים הכי וותיקים בארץ בטיפול CBT   בילדים ונוער. כבר שנים שיש שם עשייה משמעותית ומובילה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. בשניידר מתקיימים מחקרים רבים על יעילות ה-CBT בילדים, תוך שיתופי פעולה בין לאומיים. המודל בשניידר הוא של מרפאות ייחודיות להפרעות שונות, כך שכל מרפאה צברה המון ידע ופיתחה מומחיות ושיטות ספציפיות בתחום שלה. לתוך הידע הרחב הזה אנחנו מכניסים את הסטודנטים של התכנית, שיחשפו לעבודה הקלינית של המרפאות ויקבלו הדרכה מהמומחים  שלנו. אנחנו נדגיש מאוד את החיבור בין העיוני למעשי. כלומר, מאוד נשתדל שהלמידה לא תהיה רק תיאורטית, אלא כל הזמן מחוברת לעשייה הטיפולית של הסטודנטים, להתנסויות שהם מביאים, להדרכה שהם מקבלים. הלימודים העיוניים מלווים בהמון המחשות, דוגמאות והצגות מקרה, כדי להפוך את החומר העיוני לחי ומשמעותי.

איך עובד טיפול CBT לילדים? >
מה הקריטריונים כדי להתקבל לתכנית ההכשרה בשניידר?
אנחנו מקבלים פסיכולוגים עם תואר שני, עו"סים קליניים, פסיכיאטרים, פסיכותרפיסטים באומנויות עם תואר שני וקרימינולוגיים קליניים. המעוניינים להשתלב בפרקטיקום בשניידר צריכים להיות עם שנתיים לפחות של ניסיון טיפולי. מכולם נדרש לעבור ראיון קבלה.
מה ייחודי בתכנית ה-CBT  בשניידר?
קודם כל העובדה שהיא עוסקת בילדים ונוער, אין הרבה תכניות כאלה. ההכשרה ב  CBT בילדים ונוער  שונה, בעיניי, מהותית מלמידת הגישה במבוגרים. זה נכון בכלל בפסיכותרפיה, אבל נכון במיוחד ב-CBT, מכיווןשזו שיטה שנשענת במידה רבה על היכולת הקוגניטיבית של המטופל, על השימוש שלו בחלקים הרציונאליים, על המוטיבציה שלו. כל אלו שונים מהותית אצל ילד,  שמבחינה התפתחותית ודאי לא בשל לחלוטין קוגניטיבית, המוטיבציה שלו מאוד תלויה בהורים ובסביבה שהוא שייך אליה, ובכלל, הדרך להגיע אל ילד היא דרך המשחק ועולם הדמיון. גם לעמדה הטיפולית של המטפל ולתהליכים שמתרחשים בין המטפל לילד המטופל יש מאפיינים יחודיים. בהכשרה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים יש צורך ללמוד כיצד  להתאים ולהנגיש את הטכניקות שפותחו למבוגרים לעולמם של ילדים. למשל, ללמוד לשלב משחק כמעט בכל אחת ואחת מהטכניקות הקוגניטיביות התנהגותיות. אני חושבת שמלבד זאת העובדה שהתכנית הזאת נלמדת בתוך מקום שעובד בפועל עם CBT ושלא מנותק מעשייה בשטח היא מאוד משמעותית ומורגשת.
מה היתרונות שהבוגרים יוצאים איתם מתכנית ה-CBT  הזאת?
הניסיון בפועל, החשיפה למגוון גדול של דוגמאות והצגות מקרה מהשטח הם יתרון מרכזי של תכנית ההכשרה הזאת. בנוסף, אני מאמינה שאנחנו מאוד מיוחדים ביחס החם לסטודנטים, וברצון ללכת לקראתם. באמת חשוב לנו  שהם ירגישו טוב, ולכן מאוד מנסים להיות קשובים לרצונות ולדגשים שמעניינים אותם. זה ממש חלק מהאג'נדה, שהם יצאו עם למידה שהיא משמעותית בשבילם ושמותאמת לצרכים שלהם. אני חושבת שמי שפונה אלינו מרגיש את זה כבר מרגע הפנייה. 



מראיינת: מור צח מוכתר

האזינו לראיון עם ד״ר מעיין שורר על טיפול בטראומה: