שיעורי בית ב-CBT

שיעורי הבית בטיפול CBT

איך עובדים שע״בבטיפול קוגניטיבי התנהגותי?



איך מטפל CBT בודק שיעורי בית?


קודם כל, חשוב להיות כנים:
שיעורי הבית בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי הם אחד הגורמים המקשים ביותר על הצלחת הטיפול.
עבור המטופל, זה ברור למה, אבל גם עבור המטפל.
מרביתנו, המטפלים והפסיכולוגים בישראל, גודלנו ולמדנו את הגישה הפסיכודינמית.
בגישה זו מדברים, חופרים ומעמיקים עד כלות הנשמה, והיא כמובן עובדת. אבל התובנות שמושגות במפגשים מפרכים אינן מחזיקות מעמד ללא תרגול מתמשך. למעשה, מטפלי CBT מומחים טוענים כי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, בניגוד לטיפולים רגשיים, המטופל עובד לכל אורך השבוע, ולא רק במפגש עצמו.

אז איך עובד מטפל קוגניטיבי התנהגותי עם המטופל שלו על שיעורי הבית?

  • לתת משוב יחד עם הנחיות.
  • להסביר למטופל כיצד התגובה שלו סותרת את ההתנהלות המיומנת שנלמדה בפגישה האחרונה, וכיצד ניתן להשתפר להבא.

מתן משוב ואימון
  • המטפל בוחר בקפידה התנהגויות עליהן ניתן המשוב.
  • עבור מטופלים חדשים, ניתנת הגבלה לגבי תחומי המשוב.
  • המטפל/ת מחזק ומעודד מאמצים של המטופל להתאמן, בנוסף לחיזוק של שימוש יעיל במיומנויות.
  • המטפל מעריך את הקשיים שמתעוררים במימוש יעיל של המיומנויות בסביבת החיים האמיתית של המטופל.
  • המטפל לא מסתפק בפידבק כללי, אלא מוכוון באופן ספציפי לשינוי ההתנהגות.
  • המטפל ממקד את המשוב שניתן לביצועים של המטופל בפועל, ולא במניעים.
  • המטפל אינו נסוג כאשר המטופל רגיש מדי למשוב. כמובן, תוך הפגנת אמפתיה ושותפות.
  • בהמשך ישיר לכך, ׳המשוב השלילי׳ עטוף במשוב חיובי (מה שמכונה גם שיטת הסנדוויץ׳).
  • המטפל משתמש בפרדיגמה של עיצוב תגובה (shaping) על מנת לעודד את המטופל במידה והשיג הצלחות קרובות להצלחה המלאה.
  • המטפל עוקב ומזהה לאורך זמן את דפוסי השימוש במיומנויות של המטופל.
  • המטפל מעודד, מחזק ומשבח התקדמות בטיפול.



בעיות נפוצות בזמן המשוב על שיעורי הבית

  • למטופל יש קשיים עם שיעורי הבית.
  • המטופל לא הכין שיעורים...
  • המטופל "מדלג" בזמן המשוב על שיעורי הבית.
  • המטופל מדבר באופן משיקני, מאריך בדיבור, ולא מדבר לגופו של עניין.
  • המשוב על שיעורי הבית מרתיע במיוחד, וכתוצאה מכך ננקטת התנהגות נמנעת קיצונית.