טיפול מנטליזציה לבני נוער | MBT-A

טיפול במנטליזציה למתבגרים


רבים מאיתנו מוצאים את עצמנו מהרהרים אודות הרגשות שלנו, חושבים על הרצונות שלנו, שואלים את עצמנו מה אחרים מרגישים, ותוהים מה עומד מאחורי ההתנהגות שלנו ושל אחרים. מדוע היינו כה חסרי סבלנות כלפי הורינו הערב בארוחה המשפחתית?
מדוע בן הזוג מרגיש לנו מרוחק?
מערכות היחסים האנושיות מורכבות משאלות אינספור הנוגעות לתהליכים הפנימיים של עצמנו ושל הזולת, ורובינו גם ניחנו ביכולת לענות על השאלות הללו באופן טבעי, ולדמיין מה עובר במחשבותיהם ובתחושותיהם שלנו ושל אחרים.
יכולת זאת היא יכולת רגשית-קוגניטיבית אשר הוגדרה על ידי הפסיכולוגים פיטר פונגי ואנטוני בייטמן, וקיבלה את השם "מנטליזציה".
פיטר פונגי

לפיהם, מנטליזציה היא היכולת של האדם לפרש ולהבין את ההתנהגות שלו ושל אחרים על ידי פירוש מצבו המנטלי: רגשותיו, כוונותיו, מטרותיו וצרכיו ברגע נתון. למעשה, זוהי יכולת בסיסית אשר רובינו מפעילים באופן כמעט לא-מודע בכל אינטראקציה שאנו מקיימים עם הזולת. יכולת זו דורשת מהאדם להכיר בכך שגם לאדם שמולו ישנה תודעה ומערכת שלמה של רגשות, מחשבות וצרכים, והיא חלק בלתי נפרד מהתנהגותו.
טיפול מבוסס מנטליזציה (MBT- Mentalization Based treatment) הוא טיפול אשר פותח על ידי פונגי ובייטמן בשנות ה-90, בעיקר עבור אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. ניסיונם הקליני, כמו גם מחקרים אמפיריים תומכים, הראה כי אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית למעשה מתקשים במנטליזציה תקינה. כלומר, מתקשים להבין כי מאחורי ההתנהגות שלהם ושל הזולת עומדים גם מצבים רגשיים ומנטליים מורכבים. הקושי בעיסוק במנטליזציה תקינה הופך את היחסים הבין-אישיים למורכבים רגשית, קיצוניים ומלאי טלטלות, שכן כל אירוע נתפס כמידי, מוחלט וחד-משמעי.
טיפול ה-MBT הוא למעשה טיפול המתבסס על עקרונות הפסיכותרפיה הדינמית, אך הוא מתמקד בעיקר בהווה (ולא בעבר), ובחיזוק היכולת של המטופל לעסוק במנטליזציה במסגרת המפגש. זאת במטרה לשפר את היכולת של המטופל ליצור קשרים בין-אישיים משמעותיים ולחזק את היכולת שלו לוויסות רגשי.