אהרון בק | Aaron Beck

אהרון בק


אהרון בק, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי אמריקאי, הוא מחלוצי שיטת הפסיכותרפיה הקוגניטיבית בה החל לעסוק בשנות ה-60 בארצות הברית.
כאשר עבד כפסיכיאטר באוניברסיטת פנסילבניה, עסק בק בחקר הדיכאון, ובפרט בניסיון להבין ולהרחיב את התאוריה הפסיכואנליטית המקובלת על טיפול בדיכאון קליני.
במקום לאשש את התיאוריות שהכיר אודות פסיכותרפיה וטיפול, גילה בק ממצאים חדשים הנוגעים למקורות ולמאפיינים של דיכאון, אשר הביאו אותו לפתח תיאוריה וגישה טיפולית חדשה.
בניסיון לחקור ולהמשיג מהו דיכאון קליני, מצא בק כי מטופלים הסובלים ממנו חווים גלים בלתי ניתנים לעצירה של מחשבות שליליות המתעוררות באופן ספונטני ולא רצוי. הוא כינה אותן "מחשבות אוטומטיות", ומצא כי ניתן לסווג אותן לשלוש קטגוריות עיקריות:

  • רעיונות שליליים ביחס לעצמי


  • רעיונות שליליים ביחס לעולם


  • רעיונות שליליים ביחס לעתיד


כך הגה בק את המושג הטריאדה הקוגניטיבית, המתאר את שלושת סוגי המחשבות האוטומטיות הפועלות במצב של דיכאון, כמעין סכמות קוגניטיביות שליליות בלתי נשלטות, הגוררות אחריהן את התסמינים הרגשיים ומצבי הרוח המאפיינים את המצב הדיכאוני הקליני.    


מפסיכותרפיה קוגניטיבית לטיפול CBT

מתוך התיאוריה נגזרה שיטת הטיפול החדשה.
בק סייע למטופלים שלו לזהות ולהכיר את המחשבות האוטומטיות שלהם, ומצא שכך הם מצליחים לחשוב באופן יותר מציאותי, אופטימי ומשוחרר. כתוצאה מכך המטופלים חשו טוב יותר, ואף חזרו לתפקוד. ברגע שהמטופלים הצליחו לשנות את העמדות הבסיסיות שלהם בנוגע לעצמם ולאחרים, הטיפול הביא לתוצאות שהחזיקו לאורך זמן, ואפיזודות דיכאוניות ממושכות נפסקו. בק קרא לגישה הזו "תרפיה קוגניטיבית", שלימים הפכה להיות הבסיס לשיטת הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT – cognitive behavioral therapy).  

מאז פריצת הדרך של אהרון בק, טיפול ה-CBT נחקר ונמצא אפקטיבי ביותר למגוון רחב של תופעות. מעל ל-1,000 מחקרים הראו ראיות לטיפולי CBT יעילים עבור הפרעות פסיכיאטריות שונות, בעיות פסיכולוגיות ואף בעיות רפואיות עם רכיבים פסיכוביולוגיים, וכך הפכו את ה-CBT לאחת משיטות הטיפול שזכו להכי הרבה הוכחות אמפיריות ליעילותן.


כתיבה: יעל הררי, מכון טמיר