ג'ון קבט-זין | Jon Kabat-Zinn האיש שהמציא את המיינדפולנס !

ג'ון קבט-זין ושיטת מיינדפולנס

רבים יגידו כי מדיטציה ורוחניות מתקיימות לצד הרפואה והמדע כשני קווים מקבילים, ללא ממשק וללא נקודת מפגש באופק. אך דמותו של ג'ון קבט-זין, פרופסור למדעי הרפואה וממייסדי אסכולת המיינדפולנס ("קשיבות"), מייצגת את המקום בו שני הקצוות הללו נפגשים.
Jon Kabat-Zinn
קבט-זין ידוע בתור מי שהכניס לקונצנזוס את שיטת מדיטציית מיינדפולנס, כאשר היה לראשון שפתח את הקליניקה המבוססת-מיינדפולנס להפחתת מתח כבר בשנת 1979 באוניברסיטת מסצ'וסטס בארה"ב. מאז, שיטתו המבוססת על עקרונות בודהיסטים הפכה למקובלת אפילו בקרב הממסד הרפואי-מדעי השמרני, ורבים פונים אליה לטיפול בהפרעות חרדה, כאבים כרוניים, מתח ומחלות שונות. שיטה זו נקראת MBSR – (Mindfulness-based Stress Reduction – הפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה), והיא נחשבת לשיטה מקובלת ברפואה המשלימה ומוצעת במוסדות רפואיים ומכוני טיפול פסיכולוגי רבים.

הדרך המקצועית של Jon Kabat-Zinn

כאשר היה סטודנט באוניברסיטת MIT, נחשף קבט-זין לראשונה לתרגול מדיטציה, ומאז הפך אותה לחלק בלתי נפרד משגרת חייו, כאשר לאורך השנים העמיק את הידע שלו אצל מורים בודהיסטים, ביניהם הנזיר הבודהיסט טיך-נהאת האן. כאשר עבד קבט-זין בתור מרצה צעיר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מסצ'וסטס, קיבל אליו חולים שלא מצאו מרפא לבעיותיהם ברפואה המודרנית. הוא החל לתרגל עם המטופלים שלו יוגה ומדיטציה במטרה לשנות את יחסם לכאב, לסבל ולמצבם הנפשי, ולבסוף, תוך עבודה עם מטופלים ועם צוותים רפואיים, פיתח את שיטת ה-MBSR ופתח את הקליניקה הראשונה לטיפול באמצעות מדיטציית מיינדפולנס.
מדיטציית המיינדפולנס, ושיטות הטיפול אשר עושות בה שימוש, מוותרות על הממד הרוחני של המדיטציה ועל המושגים הבודהיסטים שמלווים אותה מראשיתה. למעשה, כפי שהגדיר אותה קבט-זין, מדיטציית המיינדפולנס היא אימון תודעה פשוט, בו מתרגלים מודעות לא-שיפוטית לכל מה שקורה "כאן ועכשיו", בגוף ובנפש. בניגוד לסוגי מדיטציה נוקשים יותר, במיידפולנס כמעט ואין הנחיות. להיפך - אסור להיות ביקורתיים, אין "נכון" או "לא נכון", וכל מחשבה שעוברת בראש בזמן המדיטציה מתקבלת באופן לא שיפוטי, בניסיון לחזור להתרכז בתחושה בהווה.

מיינדפולנס בטיפולים מבוססי ראיות

גישות טיפול רבות צמחו על בסיס העקרונות הפשוטים של מדיטציית המיינדפולנס. בין היתר, ניתן לעשות בה שימוש במסגרת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), בטיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT) ובגישות רבות של פסיכותרפיה ורפואה משלימה. נכון לשנת 2013, מעל ל-200 מרפאות ובתי חולים ברחבי העולם הציעו טיפול המבוסס על עקרונות המיינדפולנס, ומחקרים רבים העניקו גיבוי מדעי ואמפירי לתנועה של עולם הרפואה והטיפול לעבר השיטות של קבט-זין.

מיינדפולנס במבחן המחקר הקליני

בין היתר, מחקרים מצאו קשר בין תרגול מדיטציית מיינדפולנס להפחתה של כאבי גב, תסמיני פסוריאזיס, התמודדות עם כאבים כרוניים ועם תסמינים של פגיעות מוחיות ודלקת פרקים כרונית. כמו כן, עשרות מחקרים נוספים הראו כי טיפול המבוסס על מדיטציית מיינדפולס נמצא יעיל עבור אנשים הסובלים מהפרעות חרדה, דיכאון, הפרעות אישיות ופוסט-טראומה. יתר על כן, מחקר משנת 2016 שאיגד את תוצאותיהם של 78 מחקרי דימות-מוחי, מצא כי תרגול מדיטציה אף השפיע על תפקוד מוחי ועל פעילותם של אזורים שונים במוח, הקשורים להיבטים רגשיים, לתפקודים קוגניטיביים, ואף למערכת החיסונית.


ראיון עם Jon Kabat-Zinn :




Google
Jon Kabat-Zinn
Rated 5/5 based on 49 reviews
מכון טמיר לפסיכותרפיה
יגאל אלון 157 תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 1800509809


Founding Executive Director of the Center for Mindfulness
Professor of Medicine Emeritus and creator of the Stress Reduction Clinic and the Center for Mindfulness
קבט-זין ידוע בתור מי שהכניס לקונצנזוס את שיטת מדיטציית מיינדפולנס
Hoagland-Pincus Building, 222 Maple Ave, Shrewsbury
MA, USA
01545
USA
mindfulness@umassmed.edu
508-856-2656